onsdag 24 september 2014

Störst av allt är kärleken


Hatet omkring oss växer. Nyheterna är fyllda av sorg, hat och tragedi.
Blir matt, men inser att det bara en bråkdel av allt som händer som det faktiskt rapporteras om. Vi i vår trygga västvärld orkar bara med en viss dos smärta till fredagsmyset.
Men verklighetens väggar har krympt. Främlingsfientligheten har fått plats i politikens finrum och vår vardag är på väg att för alltid förändras. Långsamt kommer den att ta mer och mer plats, äta sig in i samhället tills det blir en vardag vi inte längre reagerar över. Det var med sorg i hjärtat jag vaknade upp förra måndagen med en insikt om att det var förändrat, försämrat.

Men det mörka i vårt samhälle ska inte få överta och smutsa ner vår vardag. Det är upp till oss, var och en, att låta omtanke, sympati och empati råda.
Det är viktigt att komma ihåg att störst av allt är kärleken.
Kärleken, det finns vår omgivning med en energi och glöd som övervinner allt. Allt.
Den ger bränsle och syre till allt det goda i till vår vardag. Ger kraft att förändra, förbättra.

Kärleken finns i små och stora händelser.
I min fina bror & svägerskas bröllop. I lugnet på Hälsö där min själ alltid tar ett djupt andetag och suckar förnöjt. I fina vänners närhet. På dansgolvet i Amsterdam med mina härliga kollegor. I läkarnas nöjda utlåtanden om Henkes framsteg. I min familj, min älskade familj.

Glöm aldrig bort att vara rädda om varandra idag och visa kärlek!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar